Sama ada anda bekerja di pejabat, bersenam di pusat riadah atau makan di restoran, membasuh tangan dan menggunakan pengering tangan adalah perkara biasa.

Walaupun mudah mengabaikan bagaimana pengering tangan berfungsi, fakta mungkin mengejutkan anda - dan itu pasti akan membuat anda berfikir dua kali pada kali anda menggunakannya.

Pengering tangan: bagaimana ia berfungsi

Ia bermula dengan akal

Sama seperti teknologi yang digunakan pada pintu automatik, sensor gerakan adalah bahagian penting dari cara pengering tangan berfungsi. Dan - walaupun automatik - sensor berfungsi dengan cara yang cukup canggih.

Memancarkan sinar cahaya inframerah yang tidak dapat dilihat, sensor pada pengering tangan dipicu ketika objek (dalam hal ini, tangan anda) bergerak ke jalannya, memantulkan cahaya kembali ke sensor.

Litar pengering tangan menjadi hidup

Apabila sensor mengesan cahaya memantul kembali, ia segera menghantar isyarat elektrik melalui litar pengering tangan ke motor pengering tangan, menyuruhnya memulakan dan menarik kuasa dari bekalan utama.

Kemudian diserahkan ke motor pengering tangan

Cara pengering tangan berfungsi untuk menghilangkan kelembapan berlebihan akan bergantung pada model pengering yang anda gunakan, tetapi semua pengering mempunyai dua persamaan: motor pengering tangan dan kipas.

Model yang lebih lama dan lebih tradisional menggunakan motor pengering tangan untuk menghidupkan kipas angin, yang kemudian meniup udara di atas elemen pemanasan dan melalui muncung lebar - ini menguap air dari tangan. Walau bagaimanapun, kerana penggunaan kuasa yang lebih tinggi, teknologi ini menjadi perkara masa lalu.

Bagaimana pengering tangan berfungsi hari ini? Oleh itu, para jurutera telah mengembangkan jenis pengering baru seperti model pisau dan kelajuan tinggi yang memaksa udara melalui muncung yang sangat sempit, bergantung pada tekanan udara yang dihasilkan untuk mengikis air dari permukaan kulit.

Model-model ini masih menggunakan motor pengering tangan dan kipas, tetapi kerana tidak ada tenaga yang diperlukan untuk memberikan haba, kaedah moden jauh lebih cepat dan menjadikan pengering tangan lebih murah untuk dijalankan.

Bagaimana pengering tangan mengalahkan pepijat

Untuk mengeluarkan udara, pengering tangan terlebih dahulu harus menarik udara dari atmosfera sekitarnya. Kerana udara bilik mandi mengandungi bakteria dan zarah tinja mikroskopik, beberapa orang telah membuat kesimpulan mengenai keselamatan pengering tangan - tetapi sebenarnya, pengering lebih baik memusnahkan kuman daripada menyebarkannya.

Pada masa ini, biasa untuk pengering tangan dibina dengan penapis udara partikulat kecekapan tinggi (HEPA) di dalamnya. Alat pintar ini membolehkan pengering tangan menyedut dan memerangkap lebih dari 99% bakteria udara dan bahan cemar lain, yang bermaksud bahawa udara yang mengalir ke tangan pengguna tetap bersih.


Masa penghantaran: 15 Okt-2019